Chociaż kilka tygodni temu weszły w życie zmiany dotyczące Funduszu Promocji Roślin Oleistych, to już w przyszłym roku szykują się kolejne. Co warto wiedzieć o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych?
– Polski sektor rolno-spożywczy nieustannie poszukuje nowych dróg rozwoju i skutecznych narzędzi promocji. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. Zostały one utworzone w celu wsparcia marketingu rolnego, zwiększenia spożycia krajowych produktów oraz promowania ich jakości – mówi Agata Kołacka, specjalistka ds. rozliczeń w zespole doradców Agraves.
Deklaracje tylko elektronicznie
Chociaż obecnie deklaracje wpłat na wszystkie fundusze można składać w formie papierowej, zmieni się to od 1 kwietnia 2026 roku.
– Od tego czasu składanie deklaracji wpłat na fundusze będzie możliwe wyłącznie drogą elektroniczną, w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym za pomocą portalu eRolnik – tłumaczy Agata Kołacka.
I dodaje: – To kolejny krok w cyfryzacji polskiego rolnictwa, którego celem ma być ułatwienie i przyspieszenie procesów administracyjnych.
Opłaty od słonecznika
Już wcześniej, bo od kwietnia 2025 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące Funduszu Promocji Roślin Oleistych.
Przed nowelizacją obowiązek naliczania i pobierania wpłat dotyczył określonych podmiotów.
– Natomiast po zmianie każdy podmiot, który nabywa rośliny oleiste od ich producenta, niezależnie od formy prawnej i rodzaju prowadzonej działalności, jest zobowiązany do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz – mówi Agata Kołacka.
Co więcej, katalog roślin oleistych, od których naliczane są wpłaty (wcześniej m.in. nasiona soi, lnu, rzepaku, rzepiku, konopi), został rozszerzony o słonecznik.
– Ta zmiana jest istotna, ponieważ rolnicy coraz chętniej sięgają po uprawę słonecznika, a jego promocja i wsparcie rynkowe stają się według KOWRu kluczowe – tłumaczy Agata Kołacka.
Jak wykorzystywane są pieniądze?
Środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych są przeznaczane między innymi na:
- kampanie informacyjne, promocyjne i marketingowe,
- wspieranie udziału w wystawach i targach,
- badania naukowe i rynkowe,
- szkolenia dla producentów.
Za pobieranie i administrowanie wpłatami na fundusze promocji odpowiada Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
Wpłaty są naliczane w wysokości:
- 0,1% wartości netto od świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec żywych, drobiu żywego,
- 0,1% wartości netto od owoców i warzyw oraz ryb,
- 0,1% wartości netto od zbóż,
- 0,2% wartości netto od roślin oleistych.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 10 funduszy promocji pod nadzorem KOWR:
- Fundusz Promocji Mleka,
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
- Fundusz Promocji Zbóż i Przetworów Zbożowych,
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
- Fundusz Promocji Ryb,
- Fundusz Promocji Roślin Oleistych.
Kontakt w sprawach księgowych
Magdalena Rothe
- 889 384 533
- m.rothe@agraves.pl
Martyna Pawlak
- 784 452 613
- m.pawlak@agraves.pl
Zapoznajcie się z naszymi wszystkimi usługami oraz
odwiedzajcie nasze profile w mediach społecznościowych!

