Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Chociaż kilka tygodni temu weszły w życie zmiany dotyczące Funduszu Promocji Roślin Oleistych, to już w przyszłym roku szykują się kolejne. Co warto wiedzieć o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych? 

Polski sektor rolno-spożywczy nieustannie poszukuje nowych dróg rozwoju i skutecznych narzędzi promocji. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. Zostały one utworzone w celu wsparcia marketingu rolnego, zwiększenia spożycia krajowych produktów oraz promowania ich jakości – mówi Agata Kołacka, specjalistka ds. rozliczeń w zespole doradców Agraves.

Deklaracje tylko elektronicznie

Chociaż obecnie deklaracje wpłat na wszystkie fundusze można składać w formie papierowej, zmieni się to od 1 kwietnia 2026 roku. 

Od tego czasu składanie deklaracji wpłat na fundusze będzie możliwe wyłącznie drogą elektroniczną, w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym za pomocą portalu eRolnik – tłumaczy Agata Kołacka.

I dodaje: – To kolejny krok w cyfryzacji polskiego rolnictwa, którego celem ma być ułatwienie i przyspieszenie procesów administracyjnych.

Opłaty od słonecznika

Już wcześniej, bo od kwietnia 2025 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące Funduszu Promocji Roślin Oleistych.

Przed nowelizacją obowiązek naliczania i pobierania wpłat dotyczył określonych podmiotów. 

Natomiast po zmianie każdy podmiot, który nabywa rośliny oleiste od ich producenta, niezależnie od formy prawnej i rodzaju prowadzonej działalności, jest zobowiązany do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz – mówi Agata Kołacka.

Co więcej, katalog roślin oleistych, od których naliczane są wpłaty (wcześniej m.in. nasiona soi, lnu, rzepaku, rzepiku, konopi), został rozszerzony o słonecznik. 

Ta zmiana jest istotna, ponieważ rolnicy coraz chętniej sięgają po uprawę słonecznika, a jego promocja i wsparcie rynkowe stają się według KOWRu kluczowe – tłumaczy Agata Kołacka.

Jak wykorzystywane są pieniądze? 

 Środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych są przeznaczane między innymi na:

  • kampanie informacyjne, promocyjne i marketingowe,
  • wspieranie udziału w wystawach i targach,
  • badania naukowe i rynkowe,
  • szkolenia dla producentów.

Za pobieranie i administrowanie wpłatami na fundusze promocji odpowiada Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

Wpłaty są naliczane w wysokości:

  • 0,1% wartości netto od świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec żywych, drobiu żywego,
  • 0,1% wartości netto  od owoców i warzyw oraz ryb,
  • 0,1% wartości netto  od zbóż, 
  • 0,2% wartości netto od roślin oleistych. 

Obecnie w Polsce funkcjonuje 10 funduszy promocji pod nadzorem KOWR:

  1. Fundusz Promocji Mleka,
  2. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
  3. Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, 
  4. Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, 
  5. Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, 
  6. Fundusz Promocji Mięsa Owczego, 
  7. Fundusz Promocji Zbóż i Przetworów Zbożowych, 
  8. Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
  9. Fundusz Promocji Ryb,
  10. Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

Kontakt w sprawach księgowych

Magdalena Rothe 

  • 889 384 533
  • m.rothe@agraves.pl

Martyna Pawlak

  • 784 452 613
  • m.pawlak@agraves.pl

Zapoznajcie się z naszymi wszystkimi usługami oraz
odwiedzajcie nasze profile w mediach społecznościowych!

Tagi:

Udostępnij:

Facebook
LinkedIn

Zobacz
także:

Czym posługuje się rolnik – NIP czy PESEL?

Wielu rolników, a także ich kontrahentów, zastanawia się, który numer identyfikacyjny jest właściwy do rozliczeń: PESEL czy NIP? Odpowiedź zależy od tego, czy rolnik prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu prawa podatkowego i czy jest płatnikiem składek za inne osoby.

Czytaj więcej »